Pengalaman Bersalin (Day 1~ 17/09/2022)

November 14, 2022

 Assalamualaikum, 

Anyong yorobun. Lamanya tak menaip kat sini. Sebenarnya ada je benda nak post tapi semua berhabuk dalam draft. Jangan salahkan aku ye aku tak pernah salah, salahkan sikap malas ni HAHAHA..


Ada cerita baru ni haa.. 


Alhamdulillah pada 18/09/2022 aku selamat melahirkan seorang putera diberi nama Fateh Najmi seberat 2.95kg. Berat mama nya naik gila gila waktu mengandung 9 bulan anaknya 2.95 je.. rupanya mamanya yang terlebih lemak. Patut setiap minggu selalu kena jumpa doktor je sebab terlebih naik 😂 Apapun anak sihat pun dah cukup bersyukur dah.. 


Sebenarnya nak simpan kat sini semua memori waktu bersalin haritu supaya nanti bila aku baca balik ingat lah semua kenangan pahit manis suka duka sebab biasalah melayu kan mudah lupa bak kata doktor m. Okay cerita bermula beginiii.. 


Okay nak dijadikan cerita due aku sepatutnya 23/09/2022 tapi hari 17/09/2022 (sabtu) waktu pagi buta tak tahu pukul berapa sebab aku malas nak tengok jam waktu tu tidur dekat rumah mak mertua.. aku ada rasa sesuatu mengalir dari bawah lepastu aku pun ignore ingat benda biasa. Pastu aku bangun solat subuh pergi tandas ada nampak setitik darah. Aku ignore lagi. Sekali pagi tu aku rasa sakit perut asyik nak terberak je. Bila dah lepas kan hajat tu dah siap semua ternampak ada cecair putih lendir dan berdarah aku dah mula risau terus ajak suami pergi hospital.. kalau ikutkan hospital paling dekat dengan rumah mama Hospital Tanjung Karang tapi aku nak jugak bersalin kat HTAR, Klang. Sebelum ke Hospital sempat lagi singgah rumah mak ambik barang waktu tu memang dah sakit contraction setiap 5 minit tapi masih boleh ketawa lagi lah. Aku siap tanya angah(maisarah) dengan ija betul ke tanda tanda yang aku rasa ni nak bersalin. Yelah sebab first time kan takutlah ingat aku ni manja sangat kan kahkahkah. 


Alhamdulillah sampai Htar, Klang dalam pukul 10.25 pagi macam tu. Pergi kaunter terus isi borang sebelum tu pegawai yang kat kaunter tu ada bagitahu yang katil dekat wad semua penuh kena tunggu 12 - 24 jam macam tu, waktu tu aku dah risau dah sebab macam lama je nak tunggu katil dah terfikir nak pergi Hospital Shah Alam pulak. Bincang dengan suami takpelah kita tunggu je. Aku diaragkan untuk tunggu kat dalam O & G tu ada checkup. Macam biasalah nurse akan tanya tanda tanda yang aku alami dan ambil tekanan darah. Pastu tunggu lagi. Pastu aku diarahkan untuk tukar baju hospital. Waktu ni perasaan aku bercampur baur ada rasa takut, tak sabar semua ada. Pastu sarung baju pink polka dot pulak untuk pertama kali rasa teruja pun ada. 


 

Macam ni ghupe sis pakai baju sepital ye.. waktu ni memang ada rasa contraction tapi boleh lagi rileks ye guys. 


Lepastu kena tunggu lagi, then nama sis dipanggil untuk check betul ke ada tanda tanda bersalin turun. Dan dalam banyak banyak doktor yang check kat situ aku diberikan doktor lelaki untuk check aku. Waktu tu aku dah redha dah malas nak pikir panjang. Waktu aku teringat doktor lelaki ni tringat lah pulak pasal ustazah yang viral baru2 ni kata, suami yang biarkan isteri bersalin yang menyambutnya doktor lelaki, suami tu dikira dayus, tapi nak komen sekarang takut cerita aku pun tak habis lagi. Sat lagi kita komen pasal ni ye. Komen tu berdasarkan apa pengalaman aku dan perasaan aku ye. Tidak ada kena mengena dengan hidup dan mati. 


Haa sambung lagi, bila dah check tu pun take time, sebelum nak masuk wad dapat katil, kau ingat senang ke, sebelum nak masuk tu kena check dulu kita ni berhak dan layak tak nak masuk wad waktu tu haaa cenggitu. Dan ceritanya, doktor lelaki tu yang check rupanya pelatih adalah juga doktor atas dia marah ke tegur ke tak pastilah tapi benda tu semua terjadi di hadapan sis. Tak sanggup nak menyaksikan drama tu. Rasa bersalah ada kat situ. Disebabkan aku cakap air ketuban aku turun waktu pagi dia nak pastikan aku betul ke air ketuban yang turun bukan kencing. Iyalah kan waktu pregnant ni memang ada rasa nak terkencing tapi aku tak ada lagi lah drama nak terkencing ke apa. Doktor perempuan tu tanya “ awak tanya patient betul ke air ketuban yang turun” pelatih tu pun jawab “ saya ada tanya patient, patient kata memang air ketuban” pastu doktor perempuan tu tanya lagi “ awak ada tanya tak patient warna apa, ada bau ke tak? Awak ni check betul ke tak? Awak kena check dulu” Pastu aku pun macam backup pelatih tu sebab memang dia ada tanya aku sebelum tu dan dia ada check mngkin dia sendiri pun tak pasti. Aku cakap “ memang air ketuban yang turun bukan kencing” 


Then, terus doktor perempuan tu minta pelatih lelaki tu check bawah. Sakit weh guna yang muncung itik tu. Macam ni rupa nya.. 




Orang yang pernah kena tahulah sakitnya macam mana. Ada bilik sebelah,pesakit tu sampai jerit jerit check guna ini.. pastu doktor perempuan tu bebel sebab pesakit tu asyik cakap sakit sakit. Sebab tu aku cuba bertahan untuk tidak menjerit walaupun sakit sebab tak nak doktor perempuan tu bebel kat aku pulak hahaha. Dan aku berjaya tak jerit syukur tak kena bebel. Dan resultnye memang air ketuban aku dah turun. Jadinya aku kena warded. Dan doktor tu ada bagitahu, kalau baby tak keluar juga dalam masa 24 jam, mungkin aku akan dipaksa besalin sebab risau keadaan baby dengan air ketuban yang dah turun sikit sikit. 


Lepas dapat tahu kena warded macam biasalah kena cucuk kat tangan tu. Tengok lah jadi apa ..


Lepas dari ni aku dah start rasa geram dengan doktor lelaki tu tapi tetap sabarkan jugak diri ni. Cuba telan keadaan walaupun sakit. 😓





Sementara nak tunggu katil tu, ada nurse yang bagi benda alah ni untuk check jantung baby.. 


Waktu ni terasa lama ye then aku pun main henpong, datang nurse marah aku sebab main phone.. katanya tak boleh main phone check benda ni. Lepastu aku kebosanan. 

Kalau ikutkan waktu ni aku dah dapat katil dah, tapi tetibe katil tu bagi orang lain pulak. Kita pun pishang sendirian dalam bilik menunggu. 



Makanan dari husband sempat beli

Lepastu nurse bagi katil sementara kat sini, waktu ni dah start lapar dah.. tak silap pukul 3 tengah hari macam tu.. minta husband belikan makanan, alhamdulillah kenyang jugak dapat isi peyot. 

Katil sementara

Tunggu tunggu sampai wad sementara ni tinggal aku seorang je tak dapat katil lagi. Alhamdulillah dalam pukul 7 malam baru dapat naik wad 5F. Tapi sedihnya sebab tak dapat jumpa husband. Waktu melawat pun dah habis. Barang pun pas dekat mak guard je.


Abaikan nama kat situ tak bertukar lagi kahkah


Bila duduk kat hospital merasa lah jugak kesunyian bila suami tak ada di sisi. Boleh nangis babe. Memang nangis sensorang atas katil. Akak depan katil perati je aku. Tapi aku buat dont know  jelah sebab aku tengah melayan perasaan sedih.

Start pukul 11 malam aku dah rasa sakit contraction. Memang sakit weh. Bukan macam sebelum ni yang masa aku boleh gelak gelak lagi. Orang sebelah katil aku dah menjerit sakit sakit dah. Aku rasa sakit tapi aku rasa dia memang sakit teruk so dengan ini aku ambil keputusan untuk diam walaupun sakit sebab tak nak saiko orang kat situ. Nak tidur pun tak lena. 

Dalam pukul 2 lebih pagi macam tu, orang sbeelah lagi menjerit sakit sakit. Satu wad dengar. Pastu bila nurse check bukaan dia dah 10cm terus jiran sebelah tu dibawa ke wad bersalin. Aku menyaksikan pun dah cuak. Masa ni sakit contraction lagi sakit sampai kena pegang besi tepi katil tu sebab sakit sangat. Tapi yang peliknye aku tak mengadu kat nurse patutnya kena bagitahu en. Tapi entah aku tak rasa nak bagitahu yang aku dah sakit sangat. 


Then dalam pukul 4 pagi macam tu aku still tak ada tunjuk tanda tanda nak bersalin. Aku dibawa ke bilik scan, masa tu doktor masukkan ubat apa ntah kat dalam. Aku pi bongok tak tanya dia ubat apa. Tapi yang penting bukan ubat tahan sakitlah. Dia kata kena tggu sejam untuk ubat tu diserap tak boleh buat apa , tak boleh bangun lah bagai. Dan dia check masih belum ada bukaan lagi. Aku dah cuak dah sebab dah nak hampir 24 jam tak bersalin lagi. Contoh kalau semalamnya air ketuban aku dah turun waktu ni patutnya dah cukuplah 24 jam kann. Tak sampai sejam lagi pastu nurse dah dtang pulak angkut mesin check jantung baby tu, dah sudah aku pun tak boleh nak bangun makan bagai. Kena tggu lama pulak tu, daan guess whatt !! Jantung baby dah tak cantik waktu ni.. mmakanan sarapan dah tersedia dah depan meja tapi aku tak sempat makan. Terus dibawa ke tingkat 3 ke bilik scan jantung baby yang lagi detail sebab jantung baby dah tak cantik. 


Aku disorong ke bilik check jantung baby tu, waktu ni contraction aku makin kuat. Sakit gile wehh. Pastu waktu ni lah doktor tanya aku bila last makan. Aku cakap pagi dalam pkul 2 pagi makan kurma dengan air horlicks. sarapan pagi yang disediakan langsung aku tak jamah. Yelah tak ada siapa nak pelawa aku makan lagi lagi tengah check jantung baby lagi dengan semua doktor nurse berkerumun kat katil aku. Tak ada pun nak cakap “ awak sarapan lah dulu ye” hahahah ceeh salahkan orang pulak 😂


Masa ni lah aku kena bebel kaw kaw weh sebab tak makan. 

“ awak ni nak bertarung nyawa lahirkan anak tau, makan pun tak. Awak tak kesian ke kat anak awak. Awak bersalin ni bukan senang tau nak kena ada tenaga banyak bla bla bla bla……..”


Dah kena bebel pulak.. tapi waktu tengah contraction memang malas lah nak layan. Salah aku jugak tak sempat makan. 


Dah pasang mesin kat perut tu untuk jantung baby, perut aku mengeras setiap minit, doktor kata jangan keraskan nanti scan jantung baby tak cantik. Aku dah buntu nak tahan macam mana lagi. Bila doktor tengok aku macam dah sakit sangat dia bagi aku Nebulizer (tak silap aku) macam dalam gambar bawah ni untuk jaga pernafasan waktu bila contraction tu datang.. tapi bila dah lepas nebulizer tu kau akan rasa lalok ssekejap.. bayangkanlah bila aku buat berulang kali.. lalok setiap kali guna tapi alhamdulillah benda ni boleh mengurangkan sikit rasa sakit contraction..


Lama gila dalam bilik tu tak silap aku 2 jam lebih jugak lah. Pastu bila check jugak dorang bagitahu aku yang aku tak boleh bersalin secara normal. Aku dh sedih dah waktu ni. Tapi tak pelah asalkan baby keluar dengan selamat. Dr bagitahu aku procedure dan akibatnya kalau gagal dalam operation ni. Dalam hati dah istighfar banyak banyak. Waktu ni aku dah rasa lemah dah sebab contraction yang makin kuat. Time ni suami aku sampai. Air mata dah bergenang dah waktu nampak muka husband. Dengan lalokya sebab nebulizer dengan nak tahan nangisnya tambah lagi dengan contraction nya. Waktu ni aku doa banyak banyak kuatkan hati semangat gue, semoga anak dalam kandungan ini keluar dengan selamat. 


Rasa macam dah panjang sangat entry kalini. Nak tahu apa jadi dalam bilik bedah ? 


Nantikan Part 2 pulak. 


Terima kasih yorobun sudi baca cerita panjang lebar ni. ❤