Day 1 - Trip Bajet Backpacker ke Fukuoka Jepun

September 12, 2019

Assalamualaikum (tak jawab berdosa, jawab dapat pahala).

Aku dah lama betul tak menaip kat blog ni rasa awkward sangat. Disebabkan aku teringin nak berkongsi pengalaman percutian kitorang bertiga ke Fukuoka,Jepun jadi aku pun memberanikan diri untuk menaip lagi. Walaupun aku tahu cerita aku pun bukan best sangat untuk dibaca. Kan? Heheh

Tujuan aku ceritakan pengalaman aku ni, adalah untuk memudahkan anda yang nak travel ke sana dengan bajet yang tak terlalu mahal . Banyak je sources yang boleh korang cari. Sebelum aku ke sana pun banyak jugak la blog yang dah kaji dan baca. Nanti aku akan bagi sekali dengan website dan blog yang boleh bantu korang.

Okay Jom Start !

Trip kami ni start on 25 Aug till 28 Aug 2019. Depart dari KLIA 2 naik Air Asia X pukul 11.50 malam dan dijangka sampai dalam pukul 07 pagi (waktu Jepun). Disebabkan masa tu kecoh satu Malaysia yang KLIA2 ada masalah sistem, flight kitorang pun terkesan juga. Lambat dalam satu jam jugak lah. Tapi kitorang okay je. Tak rushing pun. Kita travel kan nak enjoy. Lepastu kami sampai dalam pkul 8.00 + pagi. Terus discuss nak pergi mana dulu nak naik apa.

Disebabkan kitorang kena check in AIrbnb lepas pukul 3 petang, jadi dalam itinerary kami plan nak pergi Itoshima Beach. So kami start cari bas nak ke Loker untuk letak bag sebab susah weh nak angkut bag ke pantai. Dahla bawak beg roda. Nyesal lah jugak bawak beg roda. Lepas ni nak bawak backpack je. So, dapatlah satu loker kat Hakata Station satu loker tu 1000 yen muat untuk 2 bag roda 1 backpack. Tak pasti boleh letak sampai pukul berapa. Tapi kami ambik bag dalam pukul 5-6 petang.

Macam nilah rupa bentuk Locker Dia atau dikenali ECBO. Lain saiz lain lah harga.

Lepas dah pilih loker mana yang available. Masukkan beg pastu automatik mesin ni akan detect. Buat bayaran. Make sure korang ambik receipt ye sebab kat situ ada password dia. Dah settle kita caww. 😆
Inilah contoh receipt yang korang kena ambil lepas korang letak bag.

Lepas turun je dari train kena jalan kaki dari tempat train tu. Tak terlalu jauh pun. Cerita lawak masa jalan kaki. Kitorang nak melintas, jalan kat situ kecik je. And then ada kereta ni bagi jalan, kitorang pun cakap lah arigato arigato waktu nak melintas sambil tunduk² dia pun ikut tunduk sekali, kitorang pun tunduk lagi balas membalas. Bila dah melintas tu rupanya dia berhenti SEBAB ADA TRAFFIC LIGHT MERAH ! Kelakarnyaaa!! . 🤣

Dah excited gila nak sampai Itoshima Beach ni sampai japan kaki ke sana. Tak jauh sangat pun tapi sampai sana je dah macam kecewa kehampaan. Sebab macam tak ada apa apa. Cari tempat orang ramai bergambar pun tak ada. Ain dengan Senah tanya la aku. Betul ke ni betul ke ni? Hahaha aku sendiri pun tak ada jawapan. And yesss kitorang memang silap tulis nama tempat kat google maps tu. sebenarnya kitorang kena tulis

SAKURAI FUTAMIGAURA’

bukan

‘ITOSHIMA BEACH’

And then, sebab silap kena patah balik. Bila tanya orang kerja kat train jawapan dia kat situ tak ada bas atau train ke sana. So keputusan nya kena guna taxi. Bila dah ambik no taxi dari orang tu, Ain terpaksa beli roaming sebab kat situ tak ada public phone. Dah beli call tak boleh 🤣. So pinjamlah phone kat pakcik yang kerja situ. Baik sangat pakcik tu. and then, kami pun dah dapat taxi. Tapi perjalanan kitorang ke Sakurai Futamigaura tu tak sampai pun 30 mins tapi kena charge dalam 5480 yen (convert jadi RM220!!). Ini first dengan last time kitorang ambik taxi kat Jepun. Hari pertama dah banyak melabur 💸

Sooooo

Inilah diaaa first destination kitorang sepatutnyaaaa pergi ! HAHAHAH

Sakurai Futamigaura

Masa ni dah penat dah dengan tak mandi lagi 🤣

My best travelmate eveeeeeeer !

Picnic chesse tart. Nomnom 🥧

Lepas je kitorang habis bergambar kat pantai ada lah nampak bas lalu. Ingat kan tak ada bas area situ. Hahaha. Jimat lah sikit lagi satu dapat tengok banyak nama beach lepas Sakurai Futamigaura lepastu ada Palm Beach. Kat sini ada ramai yang lepak makan makan. Patutlah kat Sakurai Futamigaura tu tak ada orang sangat. Rupanya dorang semua lepak situ. Baru lah nampak Jepun kaaanz. Lepastu tak ingat pantai apa entah sebab aku tertidur dalam bas. Sampai² je terus berhenti kat train. Nasib baik ada train terus ke Hakata Station. Hakata Station ni memang tempat yang menghubungkan semua bas, train, subway. Eh aku pun sebenarnya tak tahu beza subway ngan train. Janji korang paham lah kan. So pada aku, kalau korang nak cari hotel atau tempat untuk korang stay boleh la cari dekat area Hakata. Tapi mungkin pricey sikit lah sebab Bandar and senang nak lepak mall ke nak pergi beli barang ke.

Bajet kami untuk hari pertama ni

Transport : 1000 yen (bus &train untuk satu hari)
Taxi : 5480 yen (taxi - TOBAT TAK NAIK TAXI DAH LEPAS NI)
___________________________________
TOTAL : lebih kurang 3000 yen jugak (kalau taxi ni dibahagi 3 sebab kami bertiga)

Okay habis dah untuk hari pertama kami. Aku akan sambung dengan hari kedua next entry 😊

Thank you sebab sudi baca. 💕