Wednesday, December 22, 2010

Bunga Lavender


Assalamualaikum..  


Hye..hehe..post ni tak de unsur emosi ye..hehe..nanti ade mata-mata maya kang..haha..post kali ni..ade unsur ilmiah dan pengetahuan tntang alam semulajadi yang diciptakan oleh Allah untuk kemudahan para makhluk di muka bumi..ceh..mcm ustzah la pulok.. 

 


Ape yang korg thu pasl BUNGA LAVENDAR ?..aku suke sangt bunga ni sbab die ade klebihan dan manfaat yg trsendiri..bau haruman die pon sedap di baw..lavender..klo nak nme laen pon ade gak..nme lain bgi lavender ni..lavendel atau lavandula ''genus tumbuhan bunga''..bunga ni byak spesies..ade 25 - 30 jenis..btape byak nye jenis lavender yang kita bleh dapati kat muka bumi ni.. 


Bnyk kelebihan yang trdapt kat bunga lavender ni..seprti..boleh bt aromaterapi..kebanyakan spa ade gunekan lavender ni..haruman lavender ni boleh bagi minda lgi relaks..& jernihkan jiwa..cam ne tu?..haha..bunga lavender mengandungi zat-zat yg boleh mengendurkan urat-urat dan otot-otot yg boleh jdikan korangkorang jadi semakin rileks.. 


Lagi satu..sape-sape yang rase tak leh tido..cube korg bau lavender ni..gerenti la boleh nyenyk tido..haha..cubelh..   

^^. 

Wassalam..



                 http://id.wikipedia.org/wiki/Lavender

1 comment:

Cikin said...

suka lavender sbb kaler nya purple (: