Ada apa dengan CINTA~

December 24, 2010

Assalamulaikum..  



 


Hari ni..aku rasa nak post pasal  ni pulak..melibatkan perasaan..tapi tak melibatkan perasaan tuan punye blog ye..tak de kene mengena..sekadar share..hehe..Apa yang korang tahu pasal CINTA?..bab ni memang aku kurang pakar sikit..klo aku share cite ngan korangkorang tak pe kan?..ade orang bile sentuh je bab cintancintan ni mesti hati berbunga..senang nak ckap  kat sini..bersemangat la nak dengar kan..tapi ade sesetengah orang tak suke bile sntuh bab cintancinton ni..''ei..tolongla..''maybe dorang ade cite yang membuatkan dorang jadi macam tu..maksud aku..kite-kite le.. 



 



Memang betol perasaan tu memang tak leh nak halang..ia dah jadi fitrah setiap insan..korang thu kan maksod fitrah..fitrah tu..macam perasaan atau sesuatu yang memang tak dapat dihalang oleh mana-mana manusia..kejadian semulajadi..ini je yang aku dapat huraikan kat korang..aku aplikasikan dari pelajaran SPM..hahah.. 




Tapi dalam kita bercinta tu..mesti ade gembira..sedih..klo happy tu.happy sangat..klo sedih tu..sedih sangat..tak tahu la..sampaikan mempengaruhi sekeliling..hatihati ye..wahai kawanku sekalian..walau pe pon kite kene pndai control semuanya..jaga pergaulan..jaga adab.. 


Tapi kalo nak cari orang yang betol betol cintakan kita..dia cintakan kita kerana ALLAH..tu penting..tapi susahkan nak dapat keikhlasan macam tu kan?..ustazah aku prnah ckap..  


''kamu doalah bebanyak kalo nak dapat suami yang baik..dari sekarang..walaupon lame lagi..tapi..masa ni lah kamu kene berdoa''  


Macam gitulah ustazah aku cakap..hampir setiap hari..ustazah aku berkate demikian..haha..aku dah tanye beberapa kawan-kawan aku...pasal pendapat dorang tntang CINTA..ok..kite dengar pndapat dorang ye..  


Pendapat 1 : ''Cinta boleh membahagiakan tetapi cinta juga kadang-kadang menyakitkan''.  




Pendapat 2 : ''Cinta itu percaya.For me..no more love without trust ! ;D .  


                            ''terimalah seseorang seadanya,kebaikannya disyukuri,kekurangannya diredhoi ''  

                   -Cinta itu sakit berbanding suke !  




Pendapat 3 : ''Cinta sesuatu yang menyeksakan.. 
                          macam lagu LADY BOS yang Yusry & apek nyanyi.. 
                                       
                    ''cinta itu boleh diumpamakan macam makan sambal belacan, 
                        walau pedas hingga mengalir air mata, masih mahu dimakan.. 
                      cinta jangan buat macam  goreng pisang,enak bile makan panaspanas. 
                         bila sudah sejuk jadi kurang enak..hilang sedapnya..


                    - Jangan tinggalkan orang yang kita sayang sebab orang kita suka.  




Pandai pulak kengkawan aku buat ayat-ayat cinta..haha..sekarang pendapat aku pulak..pendapat aku..cinta tu bukan mudah untuk menerima malahan bukan mudah untuk menolak..namun..dalam kita mencintai seseorang  MESTI! WAJIB ! ade cinta kita terhadap Allah Yang Maha Pengasih..terimalah seseorang yang mencintai kita KERANA ALLAH.. kerana..sifat itulah yang membuktikan keikhlasan seseorang mencintai kite..






Tapi..aku kat sini bukan suruh korang couple..tak..bukan..depend korang la nak couple..tapi korang kene berhatihati..jaga adab..jaga pergaulan sebagai orang Islam..aku ada terbaca satu artikel ni..tak pelah..kite share ye nanti..nanti kite aku akn sharekan ngan korankorang ye..namun sesiapa yang tak couple..itu bagus le..klo yang student boleh la focus kat pelajaran mereka..sesiape yang terasa hati..hamba mintak ampun ye..hamba tak bermaksud.. 






Memang lumrah manusia..tapi bagi aku..jodoh & takdir yang tertulis tak dapat nak dipisahkan dalam diri manusia..kalo itu jodoh yang telah ditakdirkan untuk kite..terime je..kerana Allah lebih mengetahui ape yang terbaik untuk hamba-hambanya.. aku nak tanye ape plak pendapat korang abou love?amacam?




Akhir kata... 


          "Cinta yang hakiki hanyalah Cinta kepada ALLAH''  





''ME !''ahahaha



^^. 




wassalam..







_aliahwafa_ said...

ehem ehem...cewit cewit! hahaha

Nabilabee said...

wafa : hahaha..cewit-cewit plak..hahaha..