rindu kasih sayang seorang nenek

August 23, 2020

 


Assalamualaikum semua, 


Terima kasih untuk korang yang masih sudi baca blog aku walaupun aku ni jenis yang tak selalu nak update blog nak bercerita,nak menaip and so on. Kumawooo korang 💓


Aku tak tahu nak start menaip macam mana. Intro pun dah tak tahu dah macam mana. 😂


Nak mula ceritanya, aku ada seorang nenek belah ayah. Lately ni, nenek kerap sakit. Kalau dulu, masih larat berjalan, bercakap pun kita masih faham, masih ada selera makan. Tapi, start dari 3 minggu lepas, nenek dah tak macam dulu. Dah tak larat nak berjalan, selera makan pun dah tak ada. Kita yang tengok ni jadi risau apa2 terjadi. Alhamdulillah, rumah nenek kami dikelilingi oleh rumah pakcik makcik aku dan juga rumah parent aku. Setiap hari akan ada orang yang akan jaga dan tengok-tengokkan nenek. Disebabkan aku stay Shah Alam bila weekend je aku balik tu yang tak selalu ada untuk nenek macam nenek aku jaga aku waktu kecik dulu. 😢



Pagi ni, aku ke rumah nenek untuk jaga nenek..nenek tengah tidur jadinya aku pun layan sekejap drama korea hihi..pastu ada lah makcik aku datang bagi makan untuk nenek.. tapi nenek tetap tak nak mkan.. pastu nenek pegang tangan aku dibawa ke muka nenek, tak nak lepas kan tangan aku, waktu tu Allah je yang tahu betapa sayunya hati aku bila nenek buat macam tu.Tapi bila makcik aku kat sebelah, jadi segan nak menangis depan dia. Waktu tu,terasa nenek masih kenal aku untuk seketika. Bila makcik aku dah balik rumah, aku pun sendirian lagi dengan nenek tapi kali ni aku tak layan kdrama dah. aku usap tangan dia, aku usap belakang badan dia. dan dia masih lagi pegang jari-jari aku.. Pastu nenek pun bercakap dengan aku yang nenek nak makan (walaupun ada pelat sikit tapi alhamdulillah aku masih lagi faham bait kata dari mulut nenek).



Aku ambil buah pisang, aku cuitkan sikit suapkan nenek, waktu tuu aku tak dapat dah tahan sebak rasa nak menangis, air mata aku pun turun laju je. (nasib baik tak ada siapa kat rumah nenek, ada aku dengan nenek je.) sambil aku suapkan nenek pastu aku lap air mata aku, mungkin nenek perasan aku asyik lap mata je, nenek terus usap tangan aku perlahan. lepastu aku perasan yang nenek pun lap mata nenek juga. Umpama macam nenek pun dapat rasa yang sama. Ya Allah, aku tak nak lupakan moment yang bercampur baur ni, tapi aku rasa seronok sebab dapat bagi makan kat nenek walaupun aku jaga nenek sekejap je. Sebab nenek memang susah nak makan. Bila dah habis separuh pisang aku suapkan air zamzam guna picagari yang ada. Alhamdulillah nenek pun minum juga. Rasa seronok sangat. 



Bila nenek kata dah sudah, aku pun berhenti sebab nenek memang jarang bercakap, tapi bila dia kata sudah tu maksudnya dia dah tak nak sambung makan minum dah. Pastu nenek pun tertidur. Aku tak leh lama-lama depan nenek sebab air mata aku ni sensitif betul. Laju je nak kuar. Then, makcik aku pun datang bagi makanan. 



Untuk sesiapa yang membaca post ini, aku nak minta sangat doa korang supaya nenek aku ceria, sihat macam dulu. Semoga Allah balas jasa kalian semuanya. 



Post ini memang special untuk nenek aku, nenek yang selalu jaga aku dan adik-adik aku. nenek yang selalu masakkan sedap2 untuk kami. nenek yang selalu jaga kami waktu kami sakit dulu. Rindunya waktu dulu-dulu. Rindu semua masakan nenek, lagi lagi karipap mini nenek, kek lapis nenek, bahulu nenek.. kalaulah aku tahu waktu dah besar ni, memang tak dapat nak spend time dengan nenek sebanyak macam dulu, aku akan cuba cari waktu untuk spend time dengan nenek sebanyaaaaak yang boleh waktu kecik dulu..


Untuk akhir kata dari aku, semoga kita semua lebih menghargai orang sekeliling kita especially family kita. Sayangi dorang dengan sepenuh hati korang okaay. 😘