kesedihan kekurangan tanpa anak.

April 18, 2013

Hai//

dulu, time aku dalam lingkungan bawah 7 tahun gitu. arwah wan (nenek) suka jenguk rumah kawan kawan arwah. so, aku pun temankanlah. and then, waktu tu lah baru aku tahu rumah usang depan rumah aku ni. (tapi itu dulu sekarang dah robohkan rumah kayu usang tu) ada sorang nenek tinggal kat situ. dan sejak hari tu, aku pun suka datang rumah nenek depan ni. baik gila nenek tu. tapi kesian kat nenek tu. dia cuma tinggal sonsorang je. anak anak dia dah lama tak balik. and beberapa hari lepas tu. dia pergi untuk selamanya. masa tu pun aku tak ingat sangat. cuma aku ingat. arwah wan aku kata. nenek depan tu dah tak ada. aku tak pernah jumpa anak ke cucu ke pada nenek tu. serius sedih. 

memang aku cerita tak best. tapi bila kau tengok macam mana nenek tu hidup. kau akan rasa macam kenapa ada orang buat emaknya macam ni. haa. 

lepas nenek tu dah meninggal. (al- Fatihah ) kawasan rumah tu jadi semak. tak ada siapa yang nak jenguk nak tinggal kat situ ke. sampai kan aku ngan adik adik takut nak lalu. sebab macam berhantu. haa. fantasi kanak kanak. macam tu la. lepas kawasan tu dah dilapangkan. adalah jiran baru nak buat rumah kat depan ni haa. serius, Cik Ros tu baik gilaa.  


sebenarnya aku nak ceita yang pasal nenek tu aja. korang korang dan untuk diri aku jugak. aku harap aku tak buat mak ayah aku macam yang anak nenek tu buat pada mak dorang. serius rasa sunyi. rasa kekurangan. ayah aku selalu pesan. jangan buat mak ayah macam tu. jangan. aku berdoa sangat aku tak jadi derhaka macam tu. Aminn.  


tulah. aku tetibe teringat nenek yang duduk depan rumah akuni. semoga rohnya bersama orang orang yang beriman. Aminn :') 

///// the end.