kena tegur?alamak !

February 8, 2011

Assalamualaikum..

Hari ni..aku terasa macam nak tulis something pasal ni pulak.. ok..korang pernah kene tegur?..maksud aku bukan kene tegur dengan ehem..tidak sama sekali..maksud aku..orang tegur kesalahan kite..orang tegur kesilapan kita..someone menasihati kita..tulah maksud aku.. 

Memang  bagus dan terbaik kalau kita dapat terima teguran dari apa-apa juga manusia..ade la membe aku cakap..kalau orang menasihati kita jangan sampai memilih..kita mesti terima secara baik..betul jugak apa yang dia cakap..tapi kalau nak suruh aku explain secara detail..aku pun nak explain pasal ni pon macam susah.. 

Ok..kalau ada orang nasihat kat kita. 

1- Korang kene senyum taw..jangan masam mencuke cuki..tak elok untuk kesihatan. 

2-Korang kene pandang dari mata ke mata.jangan pandang tempat lain..kecik hati si penasihat. 

3-Korang kena cakap terima kasih tau.macam ni ''Terima kasih kerana mengingatkan.Terima Kasih" 

4-Kalau korang ade kemusykilan.tanye je si penasihat.ape pun tak pe.tapi masing-masih kene open minded la.. tapi make sure pasal benda yang berkaitan masa tu..

5-Belajar untuk membuka minda dan hati. 

Untuk si penasihat. 

1-Korang jangan tegur orang tu pakai sedap mulut je..sesedap je melenting depan orang ramai..jangan begitu ye..korang kena cari tempat yang elok dan selesa untuk anda dan juga orang yang anda nak tegur tu.. 

2-Kena cari mood yang sesuai..tak kira lah mood anda ke atau orang yang anda nak tegur tu..sebelum tuh..korang tanya la..''Mood kau ok tak?kalau aku cakap ni..jangan marah ye..sebagai manusia..blabala.."pepandai la cari ayat yang cantek sikit dan sedap didengar halwa telinga. 

3-Tegur dengan nada yang lemah dan lembut..jangan la lemah dan lembut sangat..boleh tertidur si pendengar tau. senyum jangan tak senyum..orang yang tengah marah bile tengok orang senyum boleh sejuk ati taw..try la buat..tapi kalau anjing garang..korang jangan pulak senyum kat die..memang la die tak sejuksejuk..alamatnye..kene kejarla korang..lari~

4-Mesti pandang mata ke mata..seelok nya kalau korang nak tegur face to face la..tapi kalau korang tak berani sangat..korang boleh telefon atau sms..tapi kalau nak elok..face to face la..ada berani ka? 

5-Jangan lupe baca basmalah ye..basmalah tu..Bismillahirrahmanirrahim..itu penting..korang nak mengucap sebelum tu pun boleh jugak..lagi afdal..:) 

Haha..ini je yang aku rase nak kongsi dengan korang..ini pon gune pengalaman aku dan otak aku..kalau rase-rasa macam nak tambah ape-ape atau ada apa-apa yang salah..silalah tonjolkan diri untuk komen..kalau malu tak pe..tapi jangan malu..nanti sesat jalan ..ntah pegi kampong mane ntah.. 

:)..^^ 

Ta..wassalam..
uni fiqa said...

kne tgor ape atun??ko kne tgur dr cpe??man or wman??

Nabilabee said...

hahaha..anis rasa?..hahaha..