Sunday, October 27, 2013

cikgu alif ba ta.

Assalamualaikum hai ! 

aku nak kongsi pengalaman macam mana ajar budak 6 tahun mengaji. aku nak ceghite je. tak de niat pun nak menunjuk aku ni ustazah ke apa benda. cerita. okay bermula. 

memula aku pun sebenarnya mengelat jugak ajar adik bongsu aku mengaji. tapi dulu la. bagi meringankan beban parent aku, aku merelakan jiwa untuk mengajar dia. tak susah pun ajar dia. k tipu. sebenarnya banyak cabaran sebenarnya. salah satu nya kalau penunjuk dia pen ke pensel, dia akan try untuk conteng conteng iqra' dia semampu yang boleh. dia tgah lukiskan apa yang ada dalam fikiran dia. dan kalau tivi terbukak dia akan try curi curi tengok. dan bagi aku dua je solutionnya, 

1) tutup jelah tivi. biarpun adik korang atau adik aku memberontak. biar dia belajar sikit ketepikan dunia. hahaha. k

2) biar dia membelakangkan tivi. biar aku sorang je yang boleh tengok tivi.eh, baru cakap pasal dunia tadi. okay ketepikan. 

dan sejak aku cuti sem ni, tanggungjawab mengajar disandang oleh aku. TAHNIAH untuk diri. tapi sebenarnya best apa ajar budak mengaji. serius best! aku ikhlas ni :D 

sebabnya, kau boleh rapat rapat dengan adik bongsu, walaupun ain dan ija seringkali menanti irfan besar untuk merasa anak sulung bergaduh dengan anak bongsu. hahahaha.

okay, kita ketepikan yang itu, 

 memula sekali, mesti la kena baca doa penerang hati. walaupun main main, baca jelah sama sama. biar dia tahu mana panjang mana pendek (cehh, tajwid aku sendiri pun kekadang tunggang langgang. kaka). dan saat kau menanti beberapa minit untuk dia keluarkan apa huruf bersama kasrah fathah dan baris depan. kena tunggu jugak dia kembali mengalunkan alif ba ta sa ja sampai dapat huruf yang sama dengan apa yang dia baca tu. kau biar je . tunggu je. biar dia tangkap sendiri. biar pandai sendiri :') 

kalau dia dengan mak aku kemain memain tau. dengan kakak yang garang lagi baik hati ni, dia boleh senyum lagi la. tapi kau jangann. segarang garang aku, takkan lah sampai tak sayang adik sendiri. mesti la sayang. walau ego membataskan segalanya... jahatnya ego sendiri. hahaaha 

dan, doakan aku jadi kakak yang solehah untuk tujuh tujuh adik akuu....  :') 



k salam untuk semua.




No comments: