Monday, January 17, 2011

Tak suka susu?

Assalamualaikum.. 

Hai sume..hahaha..tadi aku ade belek-belek majalah lame aku..so..aku terjumpalah satu fakta tentang kesihatan..kesihatan ke?ala..dalam kategori tulah jugak..korang suke susu?..bagi yang tak suke susu tu..ade cara lain nak gantikan susu..seperti? 

1-Aiskrim 

Aiskrim?..i like..hihi..aiskrim pon dalam golongan susu jugak tau tapi ade gak aiskrim yang bukan dalam golongan susu..aiskrim yang ade susu biasenye di+ lemak susu atau lemak nabati dengan krim.TAPI !..amaran disitu..jage-jage..korang kene tahu ape kandungan dalam aiskrim.. kadang2 ia bahayakan kesihatan kita..hati2..


2- Yogurt  
Kalau nak tahu..dalam kandungan yogurt ni ade bakteria yang baik..bukan bakteria jahat ke?..tak semestinya..ni dalam golongan baik..gulp..aku teringat plak cara-cara buat yogurt..eee..ok..aku tak leh terangkan kat sini..so tengokla kat blog membe aku wafa ye..+.+''grr..ade 2 name bakteria baik tu..> LACTOBACILLUS BULGARIS & STREPTOCOCCUS TERPHOPHILLUS..susah bebenor nak menyebutnye..aduh..bakteria ni membantu menyerap nutrisi daripada makanan.selalunye orang nak diet..makn yogurt ni..aku tak kot..huhu..=___=..ngee~ 

3- Mentega  


Bhan utama mentega ni..ermm..lemak susu(susu yang ditambah krim)..mentega ni gak ade omega 3 taw..baik tu..tapi jage-jage..jgan ambek b'lebihan ye..orang yang tengah diet pon makan mentega..maksod aku bukan makan mentega..ade lah die cicah ngan roti ke..biskut ke..lagi satu..aku nak korang campurkan mentega tu dengan jem strawberi..huhu..sedap hingga menjilat jari..salut kat roti or biskut..hahaha.. 


Lastly... 
4-Keju  
Eee..Ade titus

Keju ni diperbuat daripada susu..antara salah satu sumber utama mineral iaitu.. kalsium.protein.lemak dan vitamin..keju jugak tergolong dalam makanan yang padat dengan nutrien ..macam mentega..tapi rasenye lain..ala..kalau nak bezakan..letak keju ngan mentega atas lantai..tengok tikus pilih yang mane..haha..mestilah keju..pengambilan keju ni jugak  ade had nye..kene tahu tau..kalau tak jadi obes kang.. 

                  - 1 gelas susu(200 ml) = 1 keping keju saiz sederhana - 






Kepada orang yang tak suka susu macam SAYA ..boleh la cube pengganti susu yang kat atas ni..hihi..saya dah cube da..haha..lagi satu kalau korang jeles ke kat orang yang minum susu disebabkan beliau ni sihat sebab minum susu..cube je kat atas ni..jangan isau..golongan yang tak minum susu ni akn sihat seperti golongan yang suke susu ni..same je..hihi 


Lastly..thanks for watching reading ya..nanty datang lagi..hookay.. 


Lastly again... 
                                          


:).. u smile make me happy..aahaha..cececeech.. 




Wassalam..




3 comments:

Ahmad Hidayat said...

aiskrim gembira dibuat drpd ape??hahaha

..bicara hati ke hati.. said...

hahaha..aiskrim gembira tuh..lain..special banyak..hahaha..

_aLiaHwaFa_ said...

hahah! yogurt taik baby uh. aku bersykur aku xmkn yogurt sgt. :P